Alhambra börjar närma sig 20 år gammalt men att det fortfarande pratas så mycket om och spelas så mycket är knappast förvånande. Spelet är, i uttryckets fulla mening, en oslipad diamant, eller den var i alla fall det fram till denna upplagan kom ut – för nu är den även slipad. Rent mekaniskt är spelet enkelt att lära sig men samtidigt riktigt kul att spela och konstant spännande. Det enda problemet har varit att spelet i 17 års tid har varit fruktansvärt fult. Tack och lov är det problemet äntligen löst och nu kan man njuta av detta fantastiska spel och introducera det till oinvigda brädspelare som tidigare ryggade tillbaka när de såg den första upplagan.
Spelet går ut på att man skall vinna rätten att bygga Alhambra, det fantastiska palatset i Granada Spanien som skall börja byggas år 1278. Detta gör man genom att visa upp vilken förträfflig arkitekt och byggmästare man är i ett bygge av ett mindre palats.
Lite förenklat kan du på din tur samla in pengar eller betala för att bygga en del av palatset. När du väljer att bygga väljer du en av de fyra byggnaderna som finns ute på den öppna marknaden. Byggnaderna har olika kostnader, men de handlas även i olika valutor.
Det finns fyra olika valutor i spelet (för de olika handelsmännen som du kan få byggmaterial vill endast handla i valutan från sin provins). Detta kan låta krångligt men även om de olika valutorna har namn är det inte svårare än att man ser att en byggnad kostar t.ex. 8 st av den röda valutan. Nu kanske du tycker att detta låter jobbigt och avancerat, men just att det finns 4 olika valutor är det som gör Alhambra så otroligt bra. Man kan köpa en byggnad genom att betala minst dess pris eller mer, men du får aldrig någon växel tillbaka. Om du kan betala exakt vad en byggnad kostnad får du ta en till tur. Både den uteblivande växeln och möjligheten till att ta en extra tur gör att man alltid vill göra optimala köp, men om det ligger en byggnad ute på marknaden som både du och en motspelare skulle ha väldigt stor nytt av, har du då råd att vänta? Du kanske ser att hen har massor av pengakort på hand, men har hen tillräckligt med dinarer? Värre är om du nyligen har sett denna spelare plocka upp kort i just den valutan. var det för att de siktar på samma kort? Kan du vänta en tur och plocka pengakort istället så att du kan köpa samma byggnad ett var senare med jämna pengar? Väljer du att inte köpa denna tur och din motspelare gör det istället vet du att rutan som erbjuder byggnader som köps i valutan dinarer kommer att fyllas på med något nytt till nästa tur.
Spänningen av vad de andra spelarna skall göra och hur de påverkar dig sitter i genom hela spelet och håller alla spelare engagerade hela tiden. Detta förstärks ytterligare av att vid slutet av spelet och vid två mer eller mindre slumpade tillfällen kan man kastas in i en poängfas. Då delas det ut poäng till de spelare som har flest av respektive typ av byggnader i sitt palats. Detta går att det är ett konstant race men vem som leder i varje byggnadstyp och ibland behöver man köpa byggnader för att andra inte skall komma åt dem mer än att man behöver dem själv. Ju längre in i spelet man kommer desto mer poäng delas ut. man får även poäng för den längsta upprättade muren kring ens palats vilket gör själva pusslandet av olika byggnadsbrickor till en intressant uppgift i sig.
Det går att säga massor om Alhambra, men en sak är säker, spelet hade inte gjorts om i en ny upplaga efter 17 år om de inte var riktigt bra. Det är intressant för vana brädspelare och går absolut att spela med folk som bara har provat Monopol.
Skydda dina kort.
59 x 92mm – 110 Kort
3st Pack av Rekommenderade Sleeves för att sleeva alla inkluderade kort.
Läs mer om Lautapelit Alhambra (Nordic+Eng)